Νέος βενζινοκινητήρας 1.5 λίτρων από την Toyota

Με βελτιωμένη θερμική απόδοση 38,5% λειτουργεί ο νέος κινητήρας, χάρη στην χρήση μιας υψηλής αναλογίας συμπίεσης 13.5:1, την υιοθέτηση ενός συστήματος ανακυκλοφορίας καυσαερίων με ψυγείο (EGR) και την επέκταση της λειτουργίας μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων.

Το νέο Yaris σηματοδοτεί το λανσάρισμα ενός νέου τετρακύλινδρου βενζινοκινητήρα 1.5-L στη γκάμα που αντικαθιστά την τρέχουσα μονάδα 1.33-L. Ο νέος κινητήρας εξελίχθηκε με γνώμονα τα μελλοντικά πρότυπα εκπομπών ρύπων Euro 6c και τις απαιτήσεις έγκρισης τύπου RDE (Real Driving Emission), ενώ την παραγωγή του έχει αναλάβει η Toyota Motor Industries Poland.

Ο κινητήρας είναι μέλος της οικογένειας Toyota ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficiency), και υιοθετεί νέα τεχνικά χαρακτηριστικά για καλύτερες επιδόσεις και πιο απολαυστική οδήγηση, με ταυτόχρονη μείωση της κατανάλωσης έως 12% , σύμφωνα με τις τρέχουσες παραμέτρους δοκιμών NEDC.
Στο νέο Yaris, ο ατμοσφαιρικός κινητήρας 1.496 cm3 αποδίδει μέγιστη ισχύ 111 DIN hp/82 kW και μέγιστη ροπή 136 Nm στις 4.400 rpm. Η άμεση απόκρισή του υπόσχεται οδηγική άνεση στην πόλη αλλά και στον ανοιχτό δρόμο. Συγκριτικά με τον 1.33-L, είναι 0,8 δεύτερα ταχύτερος στην επιτάχυνση 0 – 100 km/h (11,0 έναντι 11,8), ενώ στην ταχύτητα προσπέρασης με 5η σχέση η βελτίωση είναι πάνω από ένα δευτερόλεπτο, πετυχαίνοντας το 80 – 120 km/h σε 17,6 συγκριτικά με τα 18,8.

Η παγκόσμια εμπειρία της Toyota στην τεχνολογία υβριδικής κίνησης έχει αποδειχτεί πολύτιμη στην αντιμετώπιση των προκλήσεων που απορρέουν από την ισχύ του νέου προτύπου Euro 6c και του κύκλου RDE, όπως επιβεβαιώνεται από την 38,5% θερμική απόδοση του νέου κινητήρα, τιμή που τον κατατάσσει ανάμεσα στους καλύτερους της αγορές. Αυτό έγινε εφικτό με τη χρήση μιας υψηλής αναλογίας συμπίεσης 13.5:1, την υιοθέτηση ενός συστήματος ανακυκλοφορίας καυσαερίων με ψυγείο (EGR) και την επέκταση της λειτουργίας μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων, ώστε ο κινητήρας να μπορεί να αλλάζει από κύκλο Otto σε Atkinson για βέλτιστη απόδοση σε διαφορετικές οδηγικές συνθήκες.

Η υψηλότερη αναλογία συμπίεσης είναι αποτέλεσμα σχεδίασης του θαλάμου καύσης και των νέων εμβόλων, που συμβάλλουν σε ένα ομοιογενές μίγμα αέρα / βενζίνης και στην ταχεία καύση. Το σύστημα EGR με ψυγείο μειώνει τη θερμοκρασία καύσης και συμβάλλει στην αποφυγή της κρουστικής καύσης. Επιπλέον, η ποσότητα των ανακυκλωμένων καυσαερίων επιτρέπει  μία μείωση στις ροϊκές απώλειες σε χαμηλά και μεσαία φορτία, βελτιώνοντας τη συνολική απόδοση του κινητήρα.

Η υιοθέτηση ενός νέου συστήματος μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων εισαγωγής  – VVT-iE** – επιτρέπει στον κινητήρα να αλλάζει από Otto σε κύκλο Atkinson (και το αντίστροφο) σε κλάσμα του δευτερολέπτου. Ηλεκτρονικά ελεγχόμενο, το κλείσιμο των βαλβίδων εισαγωγής καθυστερεί, μειώνοντας τη φάση συμπίεσης, συμβάλλοντας περαιτέρω στη μείωση των ροϊκών απωλειών (κύκλος Atkinson), και επιτρέποντας ταχεία επιστροφή στον κύκλο Otto για καλύτερες επιδόσεις υπό υψηλά φορτία. Η αλλαγή φάσης του εκκεντροφόρου εξαγωγής είναι υδραυλικά ελεγχόμενη.

Οι μηχανικοί θέλησαν επίσης να βελτιώσουν την κατανάλωση σε σταθερές ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο, κάτι που οδήγησε στη χρήση – για πρώτη φορά σε μοντέλο Toyota – μιας υδρόψυκτης πολλαπλής εξαγωγής. Περιορίζοντας τη θερμοκρασία των καυσαερίων, αυτό αποτρέπει τη ανάγκη για εμπλουτισμό μείγματος με σκοπό τη μείωση της θερμοκρασίας καύσης σε οποιαδήποτε ταχύτητα στον αυτοκινητόδρομο. Έτσι, τόσο η κατανάλωση καυσίμου όσο και οι εκπομπές ρύπων μειώνονται.Όπως και οι υπόλοιποι κινητήρες Toyota ESTEC, η μονάδα 1.5-L ωφελείται από τα πιο πρόσφατα μέτρα μείωσης των τριβών.