Πωλήσεις νέων αυτοκινήτων το 2024 στην ΕΕ

Ένωση Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA)

ΚΑΥΣΙΜΟ ΠΟΣΟΣΤΟ
BENZINHΣ 33,3%
ΥΒΡΙΔΙΚΑ 30,9%
ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ 13,6%
ΝΤΙΖΕΛ 11,9%
PLUG IN 7,1%
ΑΛΛΑ (ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ, ΥΓΡΑΕΡΙΟ) 3,1%

Ένα βήμα εμπρός, δύο πίσω κάνει η ηλεκτροκίνηση με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να αναθεωρούν τις μεγαλεπήβολους αρχικούς στόχους τους.

Οι Ευρωπαίοι πολίτες συνεχίζουν να είναι τραβάνε χειρόφρενο στην επιλογή αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, παρά τον μεγάλο ενθουσιασμό των πρώτων ετών του λανσαρίσματος τους, που δημιούργησε κύμα παραγωγής EV μοντέλων σε όλες τις κατηγορίες, εξαφανίζοντας καθιερωμένες κατηγορίες όπως των ντίζελ. Σήμερα, πέντε χρόνια μετά την δυναμική είσοδο της ηλεκτροκίνησης ( που είχε ως αγκάθια τον πόλεμο στην Ουκρανία και την πανδημία ) τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μειώνουν ολοταχώς τα μερίδια τους στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Οι βασικές αιτίες, η δραστική μείωση των επιδοτήσεων σε μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες – όπως τη Γερμανία που είδε πέρσι τις πωλήσεις των ηλεκτρικών να μειώνονται έως και 30% – αλλά και το κόστος κτήσης των αμιγώς ηλεκτρικών που τελικώς δεν έχουν εξομοιωθεί με αυτές των μοντέλων βενζίνης.

Η επιβράδυνση των πωλήσεων στα ηλεκτρικά έφερε αναπόφευκτα ισχυρούς πονοκεφάλους στις κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες, που πλέον αναθεωρούν τους αρχικούς τους στόχους με σημαία την μονοκρατορία των ηλεκτρικών οχημάτων.

Τα στοιχεία από την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) αποκαλύπτουν εμφανώς την στροφή των αγοραστών, που γυρνούν με σταθερό ρυθμό την πλάτη τους στην ηλεκτροκίνηση. Συγκεκριμένα, οι συνολικές πωλήσεις νέων μπορεί να αυξήθηκαν οριακά κατά 0,8% στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όμως οι πωλήσεις ηλεκτρικών μειώθηκαν  κατά 5,9%.

Μια από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες, η Stellantis που έχει στην ομπρέλα της σχεδόν 14 φίρμες ( μεταξύ αυτών Fiat, Citroen, Peugeot, Opel κ.α) ανέφερε προσφάτως, ότι o μόνος τρόπος να διπλασιάσει το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων και να αγγίξει το 25% , είναι να μειωθεί η διαθεσιμότητα των αυτοκινήτων με κινητήρα θερμότητας.

Οι βραχυπρόθεσμες προβλέψεις για την ηλεκτροκίνηση ήδη επανεξετάζονται από τις Toyota, Mercedes, VW και Volvo.

Ήδη η  Volvo Cars, που ανήκει στην κινεζική Geely Holding και ήταν από τις πρώτες ιστορικές  αυτοκινητοβιομηχανίες που δεσμεύτηκαν για την πλήρη μετάβαση στα EV  ανακοίνωσε ότι αναθεωρεί τον στόχο της για τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέχρι το 2030 σε ποσοστό από 90% έως 100%. Επίσης, ο όμιλος Volkswagen κάνει ό,τι μπορεί για να επιστρέψει στην κούρσα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η Volkswagen συνεχίζει να γεμίζει τα ταμεία της από τις πωλήσεις των γνωστών μοντέλων της, βενζίνης και υβριδικών, μιας και στα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα το πρόγραμμα δεν της βγήκε όπως θα ήθελε.

Επίσης η BMW παρά την καλή της πορεία στα ηλεκτρικά αναφέρει ότι τα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και οι υβριδικές τους εκδόσεις θα παραμείνουν προς το παρόν στην γκάμα της παράλληλα με τα αμιγώς ηλεκτρικά.

Η Mercedes έχει ανακοινώσει ότι τα μοντέλα της θα έχουν μηδενικό αποτύπωμα CO2 έως το 2039. Η γερμανική φίρμα τονίζει ότι οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των plug-in υβριδικών εκδόσεων θα καταλαμβάνουν το 50%, στο δεύτερο μισό της δεκαετίας. Αλλά και η Toyota καθυστερεί την παραγωγή αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων, παρά τον αρχικό σχεδιασμό της- μάλλον μετά το 2027- αφού έχει επενδύσει εδώ και 25 χρόνια στην υβριδική τεχνολογία.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση προβλέπει ένα μέσο ποσοστό ηλεκτρικών οχημάτων μεταξύ 20 και 25 τοις εκατό έως τα τέλη του 2025, με στόχο οι εκπομπές ρύπων για τα νέα αυτοκίνητα να μην υπερβαίνουν τα 95 γραμμάριαCO2/χλμ . Αυτή τη στιγμή απέχει αρκετά μιας και το σημερινό μερίδιο είναι στο 14,4%.

Αλλά και στα επαγγελματικά οχήματα, η ηλεκτροκίνηση κινείται με ρυθμούς χελώνας!  Το μεγάλο κόστος κτήσης ενός φορτηγού ( σχεδόν τριπλάσιο σε σχέση με ένα φορτηγό με κινητήρα ντίζελ) αποτελεί το μεγάλο «αγκάθι» για τους ιδιοκτήτες μεταφορικών επιχειρήσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών φορτηγών μειώθηκαν το 2024, κατά 4,6%, με το μερίδιο αγοράς τους να παραμένει σταθερό στο 2,3% σε σχέση με πέρυσι.

Στα βαν οι αγοραστές προτιμούν παραδοσιακά τις εκδόσεις ντίζελ με τα βενζινοκίνητα μοντέλα να σημείωσαν αύξηση 3% την ώρα που τα ηλεκτρικά βαν,  παρουσίασαν μείωση κατά 9,1%. Μόνη αχτίδα ελπίδας οι νέες ταξινομήσεις ηλεκτρικών λεωφορείων στην ΕΕ που αυξήθηκαν κατά 26,8% το 2024, με το μερίδιο αγοράς να αυξάνεται από 15,9% σε 18,5%.

Η Νορβηγία συνεχίζει να εκπλήσσει με τη μεγάλη στροφή στα ηλεκτρικά οχήματα, όντας η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα από τους δρόμους της. Το 2010 στη Νορβηγία τα ηλεκτρικά αποτελούσαν το 1% και πλέον το 2024 έχουν αγγίξει το 88,9%.