Η Νέα Εποχή της Οδήγησης: Καινοτομία, Έλεγχος και Προκλήσεις για την Ιδιωτικότητα
Ιανουάριος 21, 2025 ΤεχνολογίαΑπό τη στιγμή που η συνδεσιμότητα, τα συστήματα υποβοήθησης – κατ΄επέκταση και η ημιαυτόνομη οδήγηση – αποτέλεσε το δεξί χέρι του οδηγού στα σύγχρονα αυτοκίνητα και οι πολλαπλές εφαρμογές κατακλύζουν το ταμπλό των νέων αυτοκινήτων – google, τεχνητή νοημοσύνη, φωνητικές εντολές κ.α – όπως είναι αυτονόητο η ζωή των οδηγών βρίσκεται υπό την επίβλεψη των αυτοκινητοβιομηχανιών, έχοντας τη δυνατότητα να παρακολουθούν και να συλλέγουν δεδομένα, η κάθεμια με το δικό της διαχειριστικό τρόπο.
Ειδικότερα, στα σύγχρονα αυτοκίνητα, οι εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν τις ανάγκες των οδηγών, να προτείνουν λύσεις για το μποτιλιάρισμα και να καλούν ακόμη και σε βοήθεια σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, μιας και γνωρίζουν πλήρως το στίγμα του αυτοκινήτου.
Οπότε, ότι γνωρίζατε έως και σήμερα για τα αυτοκίνητα, ιδίως παλαιότερων γενιών, ξεχάστε τα! Το νέας τεχνολογίας αυτοκίνητο συγκεντρώνουν αθόρυβα τεράστιες ποσότητες δεδομένων των οδηγών καθώς και τις οδηγικές συνήθειες τους, όπως σαρώσεις προσώπου, ιστορικό διαδρομών, ακόμη και χρήση των πεντάλ.
Τα σύγχρονα συστήματα υποβοήθησης (που αποτελούν το πρώτο βήμα της αυτόνομης οδήγησης) πλέον έχουν πάρει σχεδόν το …τιμόνι από τον οδηγό με πολλά από αυτά να έχουν ρόλο νευραλγικό. Όπως το σύστημα αυτόματης διόρθωσης απώλειας της λωρίδας, το σύστημα εκτάκτου ανάγκης, το σύστημα φρεναρίσματος όταν ο οδηγός δεν αντιδρά κ.α.
Το αυτοκίνητο και τα συστήματα υποβοήθησης επιτηρούν συνεχώς τις κινήσεις του οδηγού πίσω από το τιμόνι και οτιδήποτε καταγράφεται ως δεδομένο.
Σε αρκετές περιπτώσεις τα προηγμένα συστήματα πολυμέσων – infotainment – προτείνουν στον οδηγό, να προβεί σε στάση λόγω κούρασης – μιας και παρακολουθούν τις κινήσεις των ματιών με συγκεκριμένο σύστημα – ενώ πολλές φορές προτείνει την ενεργοποίηση του αντίστοιχου προγράμματος, για οικονομική ή και σπορ οδήγησης.
Σε πολλές περιπτώσεις αν το σύστημα δει ότι ο οδηγός δεν ανταποκρίνεται ή αγνοήσει επανειλημμένα τέτοιου είδους υποδείξεις, το σύστημα μαθαίνει και …αποφεύγει να σας ξανά «μαλώσει»!
Ήδη τα τελευταία χρόνια αρκετές ανεξάρτητες οργανώσεις έχουν βάλει στο …μάτι τις αυτοκινητοβιομηχανίες, σχετικά με το πόσο παραβιάζεται η ιδιωτικότητα των οδηγών. Αυτό που του απασχολεί περισσότερο είναι το ζήτημα της ιδιωτικότητας και η έλλειψη νομοθετικού πλαισίου, μιας και τα μοντέλα τελευταίας γενιάς, με τα πολλαπλά συστήματα συνδεσιμότητα που φέρουν ενσωματώνουν πλειάδα εφαρμογών, που καταγράφουν συνεχώς τα δεδομένα του χρήστη. Το πρόβλημα εστιάζεται στο γεγονός τι ακριβώς γίνεται με τη διαχείριση αυτών των δεδομένων και κατά πόσο προστατεύονται από τυχόν επιτήδειους (χάκερς).


