Πως η Ιρλανδία έγινε πρότυπο στην Οδική Ασφάλεια!

Η Ιρλανδία είναι η νικήτρια του φετινού βραβείου Ετήσιου Δείκτη Οδικής Ασφάλειας, από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), μέλος του οποίου είναι το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς).  Το ετήσιο βραβείο λαμβάνει η χώρα που αποδεδειγμένα αποδεικνύει συνεχόμενη πρόοδο στην Οδική Ασφάλεια με στρατηγική αντιμετώπιση του προβλήματος σε όλα τα επίπεδα των κυβερνητικών αρμοδιοτήτων.

Το βραβείο παραδόθηκε στον κ. Shane Ross, Υπουργό Μεταφορών, Τουρισμού και Αθλημάτων της Ιρλανδίας, στη διάρκεια ειδικής εκδήλωσης στις Βρυξέλλες.

Η Ιρλανδία ήταν η δεύτερη καλύτερη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2018, σε σχέση με τους ανθρώπους που χάνουν τη ζωή τους στο δρόμο (νεκροί ανά εκατομμύριο κατοίκους) και έχει ανέβει 5 θέσεις στη συγκεκριμένη κλίμακα από το 2010 (που ήταν 7η χώρα). Η Ιρλανδία έχει μειώσει τους νεκρούς κατά 30% από το 2010, σε απόλυτους αριθμούς. Αντίστοιχα, οι νεκροί έχουν αυξηθεί, την τελευταία περίοδο, σε χώρες που αναφέρονται ως ασφαλείς, όπως είναι η Σουηδία και η Ολλανδία.

Σύμφωνα με το ETSC, η καλή επίδοση στον τομέα της οδικής ασφάλειας οφείλεται στη δημιουργία ειδικού φορέα για την Οδική Ασφάλεια(Οργανισμός Οδικής Ασφάλειας), που δημιουργήθηκε από την κυβέρνηση και ο οποίος λειτουργεί με μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχεδιασμό για τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων, θέτει συγκεκριμένους στόχους, και η αποτελεσματικότητά του παρακολουθείται και αξιολογείται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Τα τελευταία έτη έγιναν σημαντικές προσπάθειες για την αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης λόγω υπερβολικής ταχύτητας, καθώς και της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ.

Η πρόοδος της Ιρλανδίας είναι αξιοσημείωτη σε σχέση με τη στασιμότητα που παρατηρείται πρόσφατα στην ΕΕ συνολικά. Ο αριθμός των νεκρών στους δρόμους μειώθηκε μόνο κατά 1% το τελευταίο έτος και κατά 4% συνολικά τα τελευταία 5 χρόνια, σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση του Δείκτη Οδικής Ασφάλειας που δημοσιεύθηκε σήμερα.

Ο στόχος της ΕΕ να μειωθούν κατά το ήμισυ οι νεκροί στους δρόμους τη δεκαετία έως το 2020 φαίνεται ότι δεν μπορεί να επιτευχθεί, καθώς θα έπρεπε να πραγματοποιηθεί μία ετήσια μείωση για τα έτη 2019 και 2020 της τάξης του 21%,, κάτι που δεν έχει ξαναγίνει.

Σε πολλά κράτη μέλη, η οδική ασφάλεια δεν ανήκει πια στις βασικές προτεραιότητες, με τις μειώσεις που γίνονται στην τροχονομική επιτήρηση και τη μη επένδυση σε ασφαλέστερες υποδομές.

Οι μεγαλύτερες και πιο τολμηρές πρωτοβουλίες της ΕΕ για την οδική ασφάλεια – ο εκσυγχρονισμός των ελάχιστων χαρακτηριστικών οδικής ασφάλειας των οχημάτων και η σημαντική αύξηση του πεδίου εφαρμογής της οδηγίας διαχείριση ασφάλειας των υποδομών – οριστικοποιήθηκαν τους τελευταίους μήνες, μετά από καθυστέρηση ετών. Αυτά τα καλοδεχούμενα μέτρα, όμως, θα χρειαστούν αρκετά χρόνια ώστε να εφαρμοστούν πλήρως. Το ETSC καλεί το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τους Επιτρόπους να θέσουν την οδική ασφάλεια ως προτεραιότητα από την πρώτη κιόλας μέρα.

Ο αριθμός των νεκρών και των τραυματιών στους δρόμους της ΕΕ είναι ακόμη απαράδεκτα υψηλός, με περίπου 500 νεκρούς κάθε εβδομάδα, το ισοδύναμο δηλαδή με 3 αεροπλάνα Boeing 737 που πέφτουν και σκοτώνονται όλοι οι επιβαίνοντες.