Φρένο στις αθρόες εισαγωγές μεταχειρισμένων

Βλαβέρες συνέπειες στην οικονομία, το περιβάλλον και τους καταναλωτές επιφυλάσσουν οι αθρόες εισαγωγές μεταχειρισμένων ΙΧ, σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ, που αντιτίθεται με την ενδεχόμενη παράταση στην ευνοϊκή φορολόγηση τους, εκεί όπου η παραβατικότητα έχει χτυπήσει κόκκινο με πολλά από τα αυτοκίνητα να έχουν γυρισμένα κοντέρ!

Μόνο κακό προκαλούν στα έσοδα του κράτους τα τελευταία δύο χρόνια οι αθρόες εισαγωγές μεταχειρισμένων πετρελαιοκίνητων οχημάτων σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ ( Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου) ενώ σημαντικές είναι οι επιπτώσεις, τόσο στον καταναλωτή όσο και στο περιβάλλον.

Όπως ανέφερε σε συνέντευξη τύπου ο πρόεδρος του ΣΕΑΑ,  Γιώργος Βασιλάκης από τις αρχές του 2014, εξαιτίας της ατυχούς προσαρμογής του φορολογικού πλαισίου, προέκυψε μια εξαιρετικά ευνοϊκή φορολόγηση στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα εις βάρος των εγχωρίων μεταχειρισμένων, η οποία είχε ως αποτέλεσμα τον τετραπλασιασμό των πωλήσεων των πρώτων και της βαρύτητας αυτών επί του συνόλου της αγοράς. Μάλιστα, αν το υπουργείο Οικονομικών δώσει νέα παράταση στην ευνοϊκή φορολόγηση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων προηγούμενης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (Euro 5 και Euro 4) αυτό θα έχει άμεσες συνέπειες τόσο στον επίσημο κλάδο των καινούργιων αυτοκινήτων, ενώ θα υπάρξει στέρηση στα έσοδα του κράτους.

Αναφέρθηκε εκτενώς και στις οικονομικές απώλειες που θα επιφέρει η επίμαχη ρύθμιση και η οποία ενθαρρύνει την εισαγωγή παλαιάς τεχνολογίας αυτοκίνητα . Μόνο το 2016 , οι απώλειες για το κράτος σε έσοδα υπολογίζεται ότι θα αγγίξουν τα 52 εκατ. ευρώ, τόνισε ο κ. Βασιλάκης. Το πρόβλημα επεκτείνεται και στους ανυποψίαστους αγοραστές μεταχειρισμένου ΙΧ από το εξωτερικό, οι οποίοι με δέλεαρ – πολλές φορές – την πολύ προσιτή τιμή, πέφτουν θύματα επιτήδειων του κλάδου των μεταχειρισμένων οχημάτων, οι οποίοι τους πωλούν αυτοκίνητα με λίγα χιλιόμετρα, που στην πραγματικότητα αποδεικνύεται ότι έχουν τριπλάσια και τετραπλάσια χιλιόμετρα στο κοντέρ τους. Σύμφωνα με τα μέλη του ΣΕΑΑ, αρκετοί από έμποροι – εισαγωγείς μεταχειρισμένων πετρελαιοκίνητων οχημάτων, παρουσιάζουν με πλαστά έγγραφα βεβαιώσεις για αυτοκίνητα με αρκετά χιλιόμετρα, ώστε να εκμεταλλευτούν τη μεγάλη έκπτωση από την χιλιομετρική απομείωση που ισχύει στο Τέλος Ταξινόμησης. 

Ραγδαία η αύξηση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων

Το ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς στα μεταχειρισμένα προηγούμενης γενιάς έχει ως αποτέλεσμα τα τελευταία 2,5 χρόνια να δημιουργήσει στην χώρα μας ένα μεγάλο πάρκο αυτοκινήτων από δεύτερο χέρι, με αποτέλεσμα την αύξηση του μέσου όρου ηλικίας των οχημάτων ( Σήμερα η Ελλάδα έχει τον πιο γηρασμένο στόλο σε όλη την Ευρώπη).  Να σημειωθεί ότι, το 2013, το ποσοστό των μεταχειρισμένων εισαγόμενων ήταν κάτω από το 10%, το 2014 ανήλθε στο 16% και το 2015 άγγιξε το 21,4%. Σήμερα, και συγκεκριμένα το πρώτο δίμηνο του 2016, από τα 13.000 οχήματα που ταξινομήθηκαν στην χώρα μας , τα 9.000 αφορούν καινούργια ( από τις ελληνικές αντιπροσωπείες οχημάτων) ενώ τα 4.000 οχήματα – δηλαδή το 36,6% – αφορά μεταχειρισμένα από το εξωτερικό. Να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα, τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αποτελούσαν παραδοσιακά το 8-9% των συνολικών εισαγωγών.

Γιώργος Βασιλάκης: Φρένο στην περαιτέρω επιδότηση που βλάπτει

Η απομείωση του Τέλους Ταξινόμησης με βάση την ηλικία και τα διανυθέντα χιλιόμετρα είναι αυτή τη στιγμή, για τον πρόεδρο του ΣΕΑΑ κ. Γιώργο Βασιλάκη το μεγάλο πρόβλημα.  Όπως επεσήμανε καθημερινά πληθαίνουν οι καταγγελίες αγοραστών μεταχειρισμένων αυτοκινήτου με «γυρισμένα» χιλιόμετρα στα κοντέρ των αυτοκινήτων. Μάλιστα, πρότεινε μια σειρά μέτρων ώστε να αποκατασταθεί η αγορά ΙΧ, που με το υπάρχον καθεστώς ζημιώνει τόσο το περιβάλλον, όσο και τον καταναλωτή. Ο κ. Βασιλάκης έφερε και ένα παράδειγμα για τους φόρους που πληρώνει σήμερα ένα καινούργιο ΙΧ και ένα μεταχειρισμένο εισαγωγής « Σήμερα, το κράτος εισπράττει από φόρους για την αγορά ενός καινούργιου αυτοκινήτου κατά μέσο όρο 5.000 ευρώ ( αφορά τέλος ταξινόμησης και ΦΠΑ).

Αντιθέτως, στην περίπτωση της αγοράς ενός εισαγόμενου μεταχειρισμένου το κράτος εισπράττει μόλις 1.500 ευρώ, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις που το κράτος δεν εισπράττει ΦΠΑ, μιας και ο φόρος έχει καταβληθεί σε άλλο κράτος – μέλος. Αυτό, έχει ως αποτέλεσμα να χάνει το κράτος δεκάδες εκατομμύρια ευρώ από τα ταμεία του κάθε χρόνο, εξαιτίας της στρεβλής φορολογίας που επικρατεί τα τελευταία χρόνια στην αγορά αυτοκινήτου. 

Έμποροι μεταχειρισμένων: Θετικό αν δοθεί παράταση

Μόνο θετικά αποτελέσματα στα έσοδα του κράτους και τον καταναλωτή θα έχει μια επικείμενη παράταση στην φορολόγηση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων προηγούμενης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro 5 και Euro 4 διαβλέπει ο Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος. Μάλιστα, ανέφερε ότι είναι άδικο το γεγονός ότι κράτος επιδοτεί για όγδοη συνεχή χρονιά με το μέτρο της απόσυρσης μόνο το καινούργιο ΙΧ και όχι το μεταχειρισμένο. Σύμφωνα με τον κ. Πετιμεζά, πρόεδρο του ΣΕΕΑΕ, όντως, στην αγορά του μεταχειρισμένου υπάρχουν παραδείγματα επιτήδειων εμπόρων που εισάγουν αυτοκίνητα από δεύτερο χέρι με γυρισμένα κοντέρ, αλλά αυτά αποτελούν μεμονωμένες περιπτώσεις που είναι καταδικαστέες.

Τι προτείνει ο ΣΕΑΑ

Σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ, και για την αποκατάσταση στην αγορά του ΙΧ θα πρέπει να γίνουν τα εξής:

  • Η άμεση προσαρμογή των απομειώσεων του Τέλους Ταξινόμησης για την ηλικία και τα χιλιόμετρα στα πραγματικά επίπεδα
  • Η δημιουργία μητρώου, μέσα από το οποίο θα ελέγχονται τα μεταχειρισμένα, το ιστορικό τους κ.α. που θα φανερώνουν τόσο την ηλικία και κυρίως τα χιλιόμετρα στο κοντέρ.
  • Ο αυστηρός έλεγχος για την καταβολή του ΦΠΑ στην χώρα μας.
  • Η εκλογίκευση της φορολογίας των καυσίμων και η καλύτερη λειτουργία των ΚΤΕΟ.